Monday 20 January 2020

Interview Mieke Docx (NL)

Interview Mieke Docx 

Nadat we eerder Cesare Bennedeti interviewden zijn we blij dat we deze keer iemand uit het damespeloton hebben kunnen interviewen. Deze keer ook geen gevestigde waarde maar wel iemand die nog maar net het peloton is binnengestormd en waar we nog veel meer van kunnen van kunnen verwachten. Vandaag maken we kennis met Mieke Docx.

 

Hoe en waarom ben je begonnen met wielrennen?

Ik ben begonnen rond mijn 16-17de, ik was een fervente crossliefhebber en wou dus zelf op den duur ook gaan crossen, maar het heeft even geduurd voor ik mijn eerste fiets mocht kopen omdat mijn ouders dachten dat het een bevlieging was en omdat ze zelf eigenlijk helemaal geen ervaring in de koerswereld hadden. Nadien heeft het nog een jaartje geduurd voor ik mijn eerste wedstrijd mocht rijden, weliswaar op de weg. Ik heb daarna ook wel wat crossen gereden maar ik kwam er snel achter dat daar mijn toekomst niet zou liggen. Mijn eerste jaar als junior was een ramp, maar nadien is het alleen maar beter gegaan. Maar echt met de gedachte dat ik ooit in een profpeloton zou gaan fietsen, reed ik toen zeker nog niet rond.

Wat zijn je ambities voor dit seizoen?
Mijn ambities leg ik niet te hoog, ik wil langzaam uitgroeien tot de top. Maar natuurlijk ben ik wel enorm gemotiveerd om dit jaar opnieuw een stap hogerop te zetten. Ik hoop opnieuw 1 of meer kermiskoersen op mijn naam te zetten, maar daarnaast vooral in de grote wedstrijden een stap te zetten met enkele mooie uitslagen. Het BK tijdrijden vindt dit jaar plaats in Koksijde, de gemeente waar ik woon, dus ik hoop daar ook een mooie prestatie neer te zetten ondanks dat ik geen rasechte tijdrijdster ben.

 

Wat zijn je doelen op langere termijn in je carrière?

Ik wil op een dag kunnen leven van mijn sport, met de evoluties die er nu in het vrouwenpeloton omgaan acht ik dat wel voor mogelijk. Daarnaast wil ik me ontwikkelen als klimster, de echt bergen zijn niet echt iets voor mij, maar de heuvelachtige parcoursen en parcoursen met steile klimmetjes moeten op termijn wel mijn ding worden.

 

Wie was je wieleridool voor je wielrenster werd

Ik had twee wieleridolen, de eerste was uiteraard een veldrijder: Tom Meeusen, en de tweede was Kris Boeckmans, hij heeft me veel geleerd als jong renstertje en ik hoor hem nu nog regelmatig.

 

Hoe zou je jezelf omschrijven als wielrenster? (type renster)

Ik ben zoals ik al zei geen rasechte klimster, maar wel iemand die graag klimt en dat goed verteerd in wedstrijden. Daarnaast ben ik best snel in kleine groepjes, positioneren ben ik niet de beste in, maar in een kleinere groep waar ik de ruimte heb, ben ik best snel. Ik ben ook een doorzetster, ik zal niet snel opgeven.

Wat zijn je passies buiten het wielrennen?

Buiten het wielrennen schrijf ik graag en knutsel ik graag dingen in elkaar. Ik zit niet graag stil dus ben meestal wel bezig met dingetjes, maar ik kan ook enorm genieten van de vlaamse televisie en zou in een leven na de koers wel graag in de televisiewereld achter de schermen terecht komen.

 

Wat is je favoriete muziek?

Ik luister graag naar rap zoals Eminem, Tourist LEMC, nederlandstalige muziek, hedendaagse muziek,... Ik ben best voor veel te vinden. Op dit moment luister ik vooral naar Lewis Capaldi

 

Het dameswielrennen is veel gegroeid, wat kan er voor jou nog beter binnen de sport en hoe zie jij de sport evolueren (bij de dames)?

We zijn op een ongelooflijk goede weg, dat heb in hier nu ook ondervonden in de Santos Women’s Tour Down Under. Dat is zo goed georganiseerd. Maar dat is helaas nog niet overal zo. Er zijn zeker nog punten die verbeterd kunnen worden, maar als ik kijk naar in hoe een tempo het gegroeid is kan het haast niet dat alles al op punt zou staan. dus ik denk met voldoende geduld dat we snel in een heel professionele vrouwenkoerswereld terecht zullen komen, al mogen we zoals ik al zei dat niet te snel verlangen

No comments:

Post a Comment