Saturday 20 June 2020

Interview Minke Bakker (NL)

Interview Minke Bakker

Minke Bakker is een jonge sprintster, maar ze wil nog zo veel meer worden. Ze will een allround renster worden en krijgt daarvoor alle kansen bij het Doltcini - Van Eyck Sport - Proximus team. Daarom nu al een blik op de toekomst met het nu 23 jarige talent uit Nederland. Zien we haar dit jaar al een paar keer in beeld tijdens de najaar klassiekers?

Minke Bakker (@minkebakker) | Twitter

Je bent nu 23 jaar, dus je kan nog veel groeien. Wat zijn je doelen op langere termijn?

Bij Doltcini Van Eyck Sport - Proximus voel ik mij op dit moment erg op mijn plek. Het is een team dat je de mogelijkheden geeft door te ontwikkelen en je hier graag in wilt stimuleren en helpen. Ik hoop samen met hun nog door te kunnen groeien tot een betere renster en uiteindelijk wil ik natuurlijk op WorldTour niveau goed kunnen presteren.

Wat zijn je ambities op kortere termijn?

Op kortere termijn wil ik voornamelijk groeien tot een sterkere renster. Ik wil mezelf ontwikkelen tot een allround renster waardoor ik mijzelf nog meer op verschillende vlakken voor het team kan inzetten. Er komen nog mooie grote wedstrijden aan waarin ik mijzelf wil tonen.

Wat zijn je favoriete wedstrijden?

Mijn favorieten zijn toch wel de wedstrijden waar de koers al hard word gemaakt door de weersomstandigheden. Regen, wind, het mag van mij allemaal! Favorieten zijn dan toch wel de voorjaarsklassiekers die nu dus in het najaar zullen verreden worden. Zoals de Brabantse pijl, Ronde van Vlaanderen en de eerste editie van Parijs Roubaix.

Het is je eerste seizoen bij Doltcini - Van Eyck Sport, hoe verliep de overstap naar je nieuwe team?

Dat klopt! Dit seizoen loopt alles natuurlijk even anders, maar ik denk dat het team de rensters al mooie kansen heeft gegeven vroeg in dit seizoen. Zo ben ik in januari al voor de TourDownUnder en CadelEvans RoadRace in Australiƫ geweest en voor de Setmana Ciclista Valencia in februari naar Spanje. Hiervoor hebben wij ook al teamweekenden gehad waaruit bleek dat we in korte tijd al goed op elkaar zijn afgestemd. Ik kan dus zeker zeggen dat de overstap erg soepel is verlopen voor mij. Vanaf het begin voel ik mij erg welkom binnen het team, de sfeer is erg goed!

Minke Bakker (@minkebakker) | Twitter

Welke rol heb je nu zelf binnen de ploeg?

Mijn rol binnen de ploeg is toch wel de sprinter. Ik heb nog niet veel wedstrijden gehad om deze kwaliteit goed uit te laten komen, maar zo heb ik in AustraliĆ« wel een vrije rol gekregen. Hierdoor heb ik in de CadelEvans RoadRace kunnen laten zien dat ik ook mee kan in de aanval. Ik ben ervan overtuigd dat we nog een erg mooi naseizoen gaan rijden, waar we met het team nog mooie overwinningen kunnen behalen. 


Hoe en wanneer ben je met wielrennen begonnen?

Ik kom uit een echte sportfamilie. Zo ben ik begonnen op de kleine ‘jan jansen’ van mijn vader met 22inch wieltjes(!). De keuze om op de fiets te stappen was voor mijzelf dan ook snel gemaakt. Plezier heeft altijd voorop gestaan. Mijn zusjes hebben in de jeugdjaren ook gefietst en samen met mijn familie reisden we heel Nederland door voor wedstrijdjes, waar we dan hele dagjes uit van maakte.


Wie inspireerde je om met wielrennen te beginnen? Had je een idool?

Zoals ik hiervoor benoemde kom ik echt uit een sportfamilie, zo heeft mijn tante (Debby Mansveld) op hoog niveau gefietst en dit heeft mij toch wel nog meer doen realiseren hoe mooi het is als wielrenster de wereld over te gaan met het geen wat je het liefste doet. Verder zijn rensters als Vos en Van der Breggen wel iconen waar ik veel respect voor heb.

Wat vind je het leukst aan wielrennen?

Het mooiste aan de wielersport vind ik dat je constant de grens opzoekt in hoe ver je kunt gaan. Jezelf tot het uiterste drijven en hiermee ook nog eens wat van de wereld kunnen zien. De perfecte combinatie!

Bedankt voor het interview, Minke!

No comments:

Post a Comment