Friday 20 November 2020

Interview Kobe Goossens (NL)

 Interview Kobe Goossens

Het seizoen was voor veel renners een ongewoon jaar. Een jaar met vreemde kalender en een uitzonderlijke opbouw. Kobe Goossens wist er een goed einde aan te breien. De 24 jarige renner van Lotto-Soudal eindigde er als 24ste en kon vaak lang aanklampen bij de betere klimmers in de bergen. Het seizoen is nu pas afgelopen maar hij is nu al gemotiveerd voor het volgende seizoen. Laten we samen met hem terug- en vooruitblikken. 

Je begon je wielercarrière vooral als veldrijder, volg je het veldrijden vandaag nog? Wil je graag nog eens meedoen? 

Ik volg het veldrijden nog zeker. Als ik thuis ben dan kijk ik er naar en heb ook nog een goed contact met Toon Aerts. Maar ik volg het natuurlijk wel veel minder intensief als vroeger maar het kan me dus nog steeds bekoren. Meedoen aan een veldrit gaat, denk ik, de eerst komende jaren niet gebeuren. 

 

De Ronde van Spanje was dit jaar de grootste en misschien wel de beste wedstrijd die je tot nu toe reed in je carrière. Hoe heb je die 3 weken ervaren?

Het was eigenlijk 1 grote ontdekkingstocht die goed is meegevallen. Ik wou ontdekken tot waartoe ik in de toekomst in staat was. Het was een unieke ervaring en ik had veel gehoord dat het wel speciaal was als je dan Madrid haalt en daar bent. Ik dacht dat wel zou meevallen maar het is toch een heel speciaal gevoel. Het was een droom die werkelijkheid werd. Kippenvel momentje.

 

Zie je jezelf als een ronderenner of meer als een pure klimmer?

Ik denk sowieso maar ronderenner. Ik ben zeker niet de pure klimmer. Ik zou ook veel meer in de bergen moeten gaan trainen wil ik echt mee kunnen met de toppers. Dus dat is ook het plan

 

Wat zijn je ambities op langere termijn?

Ik zou me graag ontwikkelen tot een goede klassementsrenner. Daarvoor zijn er nog heel veel opofferingen en hard werk nodig maar dat is wel de richting die ik uit wil!

 

Hoe vind je de corona aanpak in het wielrennen? Voel je je veilig?

Ik heb enkel World Tour koersen gereden na corona en die waren heel goed georganiseerd. Het perfecte voorbeeld was de Vuelta. Ik heb me op geen moment onveilig gevoeld... het was soort van realiteitscheck als ik in België terugkwam. Maar in de Vuelta was alles tot in de kleinste details geregeld om ons op een veilige manier te laten koers zonder enig risico voor renners en staf!


Wanneer start je voorbereiding op het volgende seizoen?

Na Vuelta heb ik 3 weken rust en dan start de opbouw naar 2021.


Kobe Goossens debuteert met Lotto-Soudal in Ronde van Spanje: “We starten  als echte vrijbuiters” | Sport in de buurt | hln.be

 

Wat had je graag gedaan als je geen wielrenner was geworden?

Als ik geen renner was had ik graag politieagent geweest en meer bepaald bij de recherche. Altijd boeiend onderwerp gevonden... Ik ben aan het twijfelen om nu via een werktraject criminologie te studeren. Zodat ik na de trainingen beetje kan studeren en lijkt me heel interessante materie


Hoe sta je tegenover langere ritten in grote ronden? Vind je het goed dat misschien de renners met meer uithouding dan meer kans krijgen of vind je ze onnodig?

Hmm dat is een moeilijke, ik vind dat ze er wel bijhoren, het moet natuurlijk allemaal binnen de perken blijven. Moet niet elke dag een heel lange etappe zijn maar af en toe moeten ze er wel tussen zitten. Als je een ronde wil winnen moet je alles kunnen, dus ook lange ritten...! ;)

Bedankt voor het interview, Kobe! 

No comments:

Post a Comment