Tuesday 30 March 2021

Interview Suzanne Verhoeven (NL)

 Interview Suzanne Verhoeven

Suzanne Verhoeven wordt dit jaar 25 jaar maar toch heeft ze al mooie dingen laten zien op nationaal en internationaal niveau. Ze werd Belgisch kampioen bij de club ploegen, nam deel aan het WK en worstelde zich in de wereldbeker selecties. De renster van het Vondemolen - De Ceuster CX team houdt van fietsen en lopen door het zand komt steeds dichter bij de top van de sport op haar parcoursen. Hoe blikt ze zelf terug op het voorbije seizoen en wat verwacht ze al van het volgende?
 



Dit jaar nam je deel aan je eerste WK. Welk gevoel had je bij je eerste deelname?

Eerst en vooral een heel spannend gevoel. Mijn allereerste WK als elite renster en dat in eigen land. Ik had het gevoel dat ik eindelijk herkenning had gekregen voor al mijn inspanning van afgelopen jaren en dat voelde goed. Ik wilde me echt bewijzen dat ik de selectie waard was en niet zomaar had gekregen omdat het in eigen land was. En dat is me toch aardig gelukt.


Je pakte 2 overwinningen in Zweden en reed ook naar het podium in Tsjechië en Polen. Vond je het leuk om af en toe verse lucht op te snuiven met wedstrijden buiten de Benelux?

Ik investeer er al enkele jaren in om naar ’t buitenland te trekken voor UCI punten. Het is me echter nooit gelukt om in die top 50 te komen van de UCI ranking, telkens kwam ik een paar punten te kort en heb ik er jaren tegenaan gehinkt. Ik mocht geen wereldbekers rijden en werd daarom een beetje gedwongen om naar ’t buitenland te gaan voor UCI punten. Dit jaar heb ik eindelijk ook mijn plek in de wereldbekerselectie kunnen veilig stellen en als je eenmaal die wedstrijden mag rijden, blijf je gemakkelijker in de top 50 staan. Buiten dat is in ’t buitenland rijden ook heel leuk. De sfeer is er altijd goed en ’t zijn meestal ook hele leuke rondjes. Je kan eens strijden tegen meisjes die je niet kent en knokken voor een podium of overwinning. Moest ik een heel seizoen in België afwerken, zal ik steeds rijden voor een plek tussen 10 en 20. Strijden voor een overwinning is toch heel anders. Je gaat anders koersen en kan net iets dieper gaan voor die overwinning.


Hoe evalueer jezelf je seizoen?

Ik heb over de grote lijnen en heel mooi seizoen gereden en heb alvast een stap vooruit gezet. Dit valt helaas dit jaar minder hard op, omdat door corona, de wedstrijden beperkt waren en er veel buitenlandse rensters naar België zijn getrokken. Dit maakte dat er elk weekend wereldbeker niveau aan de start stond en ’t vaak lastig werd om een mooie uitslag te rijden. In Tabor ben ik in de start mee ten val gekomen en op mijn kin terecht gekomen. Deze moest gehecht worden in ’t ziekenhuis. Hierbij had ik ook nog een hersenschudding opgelopen. Hierna heb ik een maand een dipje gehad, ik herstelde hier heel traag van en kon het goede gevoel niet meer terug vinden. Dit was wel een teleurstelling voor mij en een moeilijke periode; maar gelukkig ben ik er net op tijd doorgekomen voor het BK en WK. Op ’t BK rijd ik een deftige wedstrijd en ook de week erna in Mol reed ik een hele mooie wedstrijd. Daardoor had ik mijn ticket voor het WK ook op zak. Het WK was de kers op de taart. Ik rijd hier mijn beste wedstrijd van ’t seizoen en streed de hele wedstrijd voor een 15e plek. Ik verlies de laatste 2 rondjes nog enkele plekken en uiteindelijk strandde ik op een 19e plek en wonder bij wonder werd ik ook nog eens 3e Belgische.

Ellen Van Loy komt je team Vondemolen – De Ceuster versterken. Kijk je uit naar de samenwerking met haar?

Ik kijk er enorm naar uit om met Ellen samen te werken. Ze is een echte meerwaarde voor ons team! Ik ben, in tegenstelling tot de andere dames van ’t team, al wat ouder en heb meer ervaring. Toch denk ik dat ik nog veel kan leren van Ellen. Ik kijk er naar uit om samen de parcoursverkenningen te doen met haar en te kijken wat de goede lijnen zijn en onze inzichten met elkaar te delen. Ellen is enorm sterk en door samen met haar te trainen denk ik dat zij mij naar een hoger niveau kan tillen.

 

Wat zijn je ambities voor volgend seizoen?

Ik wil er volgend jaar écht staan. Ik ben bijna 25 jaar en dat is toch wel de leeftijd om er alles uit te halen en op topniveau te komen. Ik ben sowieso een laatbloeier, maar ik voel dat er nog meer inzit en dat wil ik volgend seizoen toch echt laten zien. Ik zou graag een vaste waarde worden voor de top 10. Het BK is volgend seizoen vergelijkbaar met het WK in Oostende met veel zand. Dit is één van mijn sterktes en daardoor durf ik zelfs dromen van een podium daar. Ook de EK en WK-selecties zijn doelen voor volgend seizoen.



Hoe bereid je de komende maanden voor?

Ik werk deze zomer voor de eerste keer met een trainer. Ik train al sinds augustus vorig jaar met Tim Aerts, trainer van Toon en Thijs, maar dit was eigenlijk te laat om echt al profijt van te hebben in het crossseizoen. Daarvoor moet ik toch zeker een zomer met hem gewerkt hebben. Ik merk dat hij mij van de winter al sterker heeft gemaakt, maar deze zomer gaan we samen heel hard werken om de volgende stappen te zetten. Ik zal dus deze zomer volledig anders trainen dan ik gewoon ben en veel specifieker. Ik weet zeker dat ik hierdoor sterker ga worden en een hele grote stap kan gaan zetten. Verder zal ik enkele wegwedstrijden rijden en MTB marathons, als dit allemaal kan doorgaan omwille van corona.


Hoe heeft corona je sportief beïnvloedt?

Mij heeft het eigenlijk niet veel gedaan. Gelukkig ben ik niet positief geweest en heb ik er geen last van gehad. Verder was het jammer natuurlijk dat we vorige zomer bijna geen wedstrijden hadden ter voorbereiding van ’t crossseizoen. Ik hoop dat het deze zomer anders gaat zijn, want ik rijd ook wel graag op de weg.


Wat zijn je favoriete parcoursen?

Zoals ik net al aangaf, sowieso is zand een grote favoriet van mij. Ik kan zowel goed rijden als goed lopen door ’t zand. Ik weet niet waarom, maar ’t ligt me gewoon. Verder vind ik veel hoogteverschil ook heel leuk, met mijn lichte gewicht gaat me dit ook meestal wel goed af. Rondjes puur op de power en stoempen in de modder vind ik minder leuk, hierin kom ik nog te kort.

No comments:

Post a Comment