Monday 17 May 2021

Interview Janneke Ensing (NL)

 Interview Janneke Ensing

Veel schaatsers nemen de fiets om te trainen maar lang niet allemaal ook nog eens succesvol in beide sporten. Janneke Ensing pakt zilver in op de nationale kampioenschappen van beide sporten. Daarnaast was ze ook nog eens succesvol in internationale wedstrijden, waar ze verschillende wedstrijden won en ook aan het wereldkampioenschap deelnam. Dit seizoen rijdt ze voor Team BikeExchange. Vandaag een terugblik op meer dan 10 jaar in het peloton en wat er nog aankomt.


Je combineert het wielrennen met schaatsen. Hoe vind je het om de switch te maken tussen de 2 sporten?

Super fijn om twee sporten zo te kunnen combineren. Het houdt je fris omdat je andere trainingen kunt doen dan alleen maar fietsen. Het spelletje tijdens de wedstrijden zijn hetzelfde dus dat is ook ideaal.


Je haalde je beste resultaten in de klassiekers. Wat is je favoriete eendagswedstrijd?

Strade Bianche


Recent kreeg je de sterke vorm te pakken in Spanje, wat zijn je ambities voor de volgende wedstrijden?

De volgende koers gaat voor mij zijn Thüringen daar rij ik voor de Nederlandse selectie. Ik hoop daar voor mezelf mooie resultaten neer te zetten. Verder is mijn schema nog niet bekend.


Je rijdt nu meer dan 10 jaar mee in het peloton. Wat zijn je mooiste herinneringen?

Overwinning laatste etappe Boels Ladies tour 2017 & deelname WK ( overwinning Chantal en Anna)


Je deed al eerder mee aan het WK, hoop je er ook dit jaar bij te zijn op een parcours waar je de ploeg veel van dienst kan zijn of misschien jezelf in de kijker kan rijden?

WK zou ik wel van waarde kunnen zijn maar dat zijn er zo velen. Het parcours is niet lastig genoeg voor mij. Ik hoop eerder op het EK dat is meer mijn parcours.


Wat zijn je ambities in het schaatsen?

Nederlands kampioen worden op kunstijs en aan top klasseringen laten zien op de weissensee.

 



Volgend jaar komt de Tour de France terug op de kalender. Wat zijn je verwachtingen en hoe zou je het zelf willen?

Wat ik hoorde is dat het niet tegelijk is met de mannen dat vind ik persoonlijk wel jammer.

Ik hoop dat het wel minimaal een week duurt en dat alles aan bod komt tijdrit, vlakke ritten en bergetappes ( finish bergop)


Naast het fietsen en het schaatsen ben je ook nog diëtiste, houd je van de variatie in je leven of is het soms moeilijk combineren?

Ja, dat klopt ik ben werkzaam als diëtiste en hou erg van koken. Helaas heb ik daar nu nog te weinig tijd voor. Het is fijn om iets anders te doen naast het fietsen en ook bezig te zijn alvast met je maatschappelijke carrière.

No comments:

Post a Comment