Thursday 8 July 2021

Interview Maaike Boogaard (NL)

 Interview Maaike Boogaard

Maaike Boogaard was één van de grootste talenten in de jeugdcategorieën. Ze werd Nederlands kampioene bij de junioren maar ze zou niet alleen maar in Nederland blijven fietsen. Een jaar later ging ze wedstrijden rijden voor een Sloveens team. Ze groeide samen met het team door naar de World Tour waar ze nu voormalig wereldkampioene Marta Bastianelli probeert aan de overwinning te helpen. Hoe kijkt de nog altijd maar 23 jarige renster uit Noord-Holland er zelf naar?


 

Het jaar is nu over halfweg, hoe evalueer je de eerste helft van je seizoen?

Mijn eerste deel van het seizoen begon steady. Ik merkte direct dat ik in de winter weer een mooie stap had gezet in mijn ontwikkeling en kon mijn rol als helper van onze kopvrouw goed uitvoeren. Helaas liep ik in April corona op en zat ik lang aan de kant… Mijn eerste koers na mijn coronabreak moest ik gelijk staken door een valpartij en ook hier herstelde ik niet lekker van. Een rollercoaster van een eerste helft van het seizoen dus. Maar dat alles is nu achter wegen en ik heb nu een mooie trainingsperiode tegemoet voor de rest van het seizoen.


Je startte je internationale carrière bij BTC Ljubljana, een ploeg die later fuseerde en de stap naar de World Tour maakte, hoe heb je die fusie en stap hogerop ervaren?

Ik vond het een spannende stap ook omdat ik terecht kwam in een ploeg met een aantal echt grote namen. Er kwam echt een switch in mijn rol van een beetje freelanchen in het peleton naar knechten voor mijn kopvrouwen. Wat me echt onwijs beviel! Ik had redelijk snel mijn plek in het team gevonden en ben daar nog steeds heel blij mee.


Je woont als Nederlandse voor een groot deel van het jaar in Slovenië, zou je het land ook aan andere mensen aanraden om te fietsen?

Slovenië is in mijn ogen echt een topland om te fietsen. Toen ik voor het eerst hierheen kwam had ik ook wel mijn vooroordelen maar daar kwam ik snel van terug haha. Het is zo onwijs groen, het gaat van bergen en heuvels tot zelfs vlakke gebieden. Eigenlijk voor iedereen is er wel wat, en er is altijd wel weer een nieuwe route te ontdekken wat het ook leuk houd en wat uitdaging met zich mee brengt. Voor mij is Slovenië een tweede thuis geworden en ik denk zeker dat de meeste niet meteen denken aan fietsen in Slovenië ipv Spanje of andere bekende bestemmingen maar ik nodig iedereen uit is een keer te komen ervaring hoe mooi het fietsen hier kan zijn.


In welk type wedstrijden wil je je in de toekomst ontwikkelen?

Goede vraag… ik ben er zelf ook nog niet helemaal over uit waar echt mijn sterkste punten liggen. Tijdrijden was altijd wel een van mijn betere kwaliteiten. Daar wil ik me zeker in blijven ontwikkelen maar daarnaast heb ik de belgische klassiekers altijd mooie koersen gevonden die mij goed liggen. Ik blijf mezelf soms nog steeds verbazen in bepaalde koersen waarvan ik niet echt zou zeggen dat het mijn terrein is dus wie weet wat er nog in zit. 

 



Kijk je uit naar de terugkeer van de Ronde van Frankrijk voor vrouwen volgend jaar?

Ik denk zeker dat het opnieuw een grote stap is in de goede richting voor het vrouwenwielrennen. Zelf weet ik nog niet of ik ook gelijk aan de start zal staan maar het idee dat we een echte Tour de France krijgen zal natuurlijk een groot hoogtepunt van het seizoen worden.


Je knecht soms voor Marta Bastianelli, steek je veel op van haar?

Zeker! Ik leer onwijs veel van mijn ploeggenoten. Ook omdat ze mij altijd nog tips geven wat beter kan of mij een beetje op sleeptouw te nemen in de finale en ik denk dat dat een heel belangrijk onderdeel is van mijn ontwikkeling


Welke wedstrijden staan er dit seizoen nog op je programma?

Oef dat is geen goede vraag want dat zijn er nog al een aantal haha. Mijn eerst volgende koers zal waarschijnlijk san sebastian zijn. Daarna wil ik me vooral focussen op de meerdaagse koersen die eraan komen zoals de Boels ladies tour en Ceratizit Challenge Madrid. Maar ook het laatste deel van het seizoen heb ik nog veel koersen op het programma staan zoals de Roubaix en de Ronde van Drenthe bijvoorbeeld waar ik ook erg naar uit kijk.


Wanneer en hoe ben je het wielrennen beginnen volgen en wie waren je idolen?

Toen ik 7 jaar was wilde mijn ouders dat ik graag een sport ging doen omdat ik teveel energie had en dat niet echt kwijt kon. Ik kom uit best wel een fiets familie (mijn oom is bijvoorbeeld Jelle Nijdam, mijn vader en opa’s fietste ook allemaal) dus toen mocht ik proberen op een leenfietsje een rondje te maken en sindsdien was ik verkocht! Mijn grootste idiool vroeger was altijd Cancellara. De manier waarop hij koersen won sprak mij altijd heel erg aan.

No comments:

Post a Comment