Thursday 4 January 2024

Interview Riejanne Markus (NL)

 Interview Riejanne Markus

Elk jaar een beetje beter worden en bij de wereldtop aansluiten. Dat is waar veel rensters van dromen en Riejanne Markus is één van die rensters die haar droom aan het waarmaken is. De renster van Visma-Lease a bike is een sterke tijdrijdster en klimster geworden en wil ook dit jaar weer schitteren in Frankrijk. Zowel de Ronde van Frankrijk als de Olympische tijdrit in Parijs staan in haar agenda aangeduid. Op haar 29ste is ze klaar voor haar sterkste jaar tot nu toe. In ons gesprek vertelt ze over haar eigen ontwikkeling en ook over hoe ze de ploeg samen naar sucessen wil leiden.


Je had een topseizoen met veel ereplaatsen in diverse wedstrijden. Hoe kijk je er zelf op terug?

Ja ik ben super trots als ik terugkijk op afgelopen seizoen. Met de Amstel, Luik en de Vuelta merkte ik dat ik echt weer een stap had gezet en toen ik daarna Nederlands kampioen tijdrijden werd kwam er een droom voor mij uit.


De voorbije jaren heb je hard gewerkt aan je tijdrijden. Welke stappen heb je in dit onderdeel gezet om dit hoge niveau te halen?

⁠Eigenlijk ben ik elk jaar een stapje verbeterd. In het fysieke opzicht werd ik elk jaar een beetje sterker, maar ook hebben we elk jaar een stap gemaakt op het gebied van aerodynamica. Zo ben ik stap voor stap dichter bij de top gekomen.


Jouw zussen Femke en Roos zijn ook wielrensters. Leren jullie veel van elkaar?

Ja zeker, het is heel bijzonder om allemaal dezelfde sport te beoefenen. Al focust Roos zich vooral op het schaatsen. Femke en ik zijn eigenlijk tegenpolen, dus kunnen we op verschillende gebieden van elkaar leren. En natuurlijk proberen we samen te trainen en elkaar te motiveren om beter te worden.


Wat zijn je ambities voor 2024?

⁠Ik zou heel graag nog weer een stap zetten op de tijdrit. Mijn grootste droom zou zijn om te kunnen starten op dit onderdeel op de Olympische spelen. Daarnaast wil ik het graag weer goed doen in een aantal meerdaagses, waarvan de Tour de France Femmes natuurlijk de allergrootste is.


Het wordt nu je vierde seizoen in de ploeg. Neem je ook voor en na de wedstrijd graag een leidende rol op?

Ja zeker, ik ben vaak binnen de ploeg koerskapitein en ook op trainingskampen vind ik het niet vervelend om de leiding te nemen. Het is een rol die goed bij mij last en waar ik veel plezier uit haal. Zeker met veel jongen meiden binnen de ploeg probeer ik kennis te delen of een aanspreek punt te zijn.


Vorig jaar maakte je je laatste filmpje voor 'Tour de RieRie', komt er nog een vervolg aan komend seizoen?

Ik vind het ontzettend leuk om te doen, alleen kost het editen mij op dit moment te veel tijd. Ik probeer wel via instagram zo veel mogelijk mee te geven van mijn dagelijkse leven, maar ik kan niet beloven dat er dit jaar een video online komt.


Het wordt je elfde seizoen in het peloton. Wat is je mooiste herinnering tot nu toe?

Er zijn zoveel mooie herinneringen, dat is een moeilijke vraag. Maar ik kijk toch wel heel trots terug op mijn NK titel op de tijdrit afgelopen jaar. Dat was een overwinning waar ik als klein meisje al van droomde. En ik vond de eerste Tour de France Femmes in 2022 ook heel bijzonder om mee te maken. Eerst met de overwinningen van Marianne en tot slot met de verassende uitslagen de laatste 2 dagen voor mezelf in de bergetappes.


Wat had je graag gedaan als je geen wielrenster was geworden?

⁠Ik haal heel veel voldoening uit het coachen en begeleiden van sporters. Dus met mijn opleiding tot sport en bewegingsleider en trainer coach zou ik vast ergens in die richting een baan gevonden.


No comments:

Post a Comment