Monday 19 February 2024

Interview Leonie Bentveld (NL)

Interview Leonie Bentveld

Dit seizoen won ze de Wereldbeker bij de beloften en eindigde ze ook nog eens vijfde bij de elite. Leonie Bentveld was als 19-jarige, de revelatie van deze Winter. De renster uit Friesland eindigde bijna wekelijks in de top 10 en zelfs nu en dan op het podium. De renster van Pauwels Sauzen - Bingoal wil dit jaar ook stappen vooruit zetten op de weg en in het gravelen. In dit interview vertelt ze over de stappen die ze voorwaarts heeft gezet in haar nog jonge carrière en hoe ze afgelopen Winter heeft beleefd. 



Je won dit jaar de Wereldbeker voor beloften. Welke impact had deze grote overwinning op je?

De wereldbeker was toch wel één van mijn doelen. Ik had besloten om op Val Di Sole na alle manches te rijden en dan te zien wat dat zou doen voor het eindklassement. Dit pakte verrassend genoeg heel goed uit en naast dat ik de Wereldbeker voor belofte won werd ik 5e tussen de Elites, wat misschien nog wel een grotere impact heeft dat een klassement bij de beloften winnen. De Wereldbeker bewijst dat ik het hele seizoen heel constant heb gepresteerd.


Je groeide op Friesland. Was het zwaar om vaak lange verplaatsingen te maken naar de meeste wedstrijden?

De verre verplaatsingen in combinatie met school viel mij best zwaar. We moesten elk weekend minstens 600km afleggen. Daarnaast waren en ook geen goede trainingsmogelijkheden vlakbij huis waardoor ik veel onderweg was. Ik ben heel blij dat ik de keuze heb gemaakt om naar België te verhuizen en mij nu fulltime op de sport te richten.



Waar zou je graag willen staan in 5 jaar?

Een lastige vraag. Als je mijn 14 jarige ik zou vertellen waar ik nu 5 jaar later sta zou ik het niet geloven. Dus ik probeer zo door te groeien en dan zullen we het zien.


Heb je ook ambities in andere disciplines?

Ik wil wel steeds meer in de zomer gaan koersen, zowels op de weg als op de gravelfiets.


Je pakte mooi brons op het WK bij de beloften. Wil je volgend jaar goud pakken of wil je liever bij de elite rijden?

Ik zou niet zo snel vervroegd de overstap naar de Elites maken, er valt bij de beloften nog genoeg te behalen en om bij de Elite op het podium te rijden op een WK moet je van hele goede huize komen.




Hoe ga je de lente en zomer spenderen?

Na de cross in Oostmalle zet ik de fiets even voor 3 weken aan de kant. Daarna vertrek ik naar Spanje om daar weer terug op te bouwen. Eind april begin ik met wat gravelkoersen om daarna ook weer op de weg te gaan rijden.


Wat was tot nu toe de grootste uitdaging voor je in de sport?

Ik kan zo niet 1, 2, 3 iets opnoemen. Ik doe alles heel graag waardoor ik tegen weinig dingen aanloop die ik met tegenzin moet doen. Ik denk dat afgelopen zomer wel pittig is geweest nadat ik weken met mijn knie liep te sukkelen na een valpartij. Ik kon niet de trainingen afwerken zoals ik die graag zou doen en dat was mentaal wel lastig.


Welke parcoursen vind je het leukst om te doen?

Ik hou van parcoursen die wat technischer zijn. Parcoursen zoals Flamanville, Maasmechelen, Hulst en Troyes doe ik wel graag.


No comments:

Post a Comment